Ігри


   Як навчити дітей представляти себе та інших, а також – бути залученими до колективу і зауважувати, що разом вони здатні зробити більше, ніж поодинці? Через ігри можна швидко та в нестандартній формі розвивати просоціальні навички в школярів. Пропонуємо вам три гри, які варто використовувати на уроках.

«Детектив»

Тривалість – 15 хвилин

Запропонуйте дітям об’єднатися в пари за принципом: обери в напарники того, кого найменше з класу ти знаєш. Одна особа стає «детективом». Її завдання – розшифрувати зображення, які створила друга дитина, та скласти за 2-3 хвилини історію про цю дитину, не оминаючи жодних здогадок, які приходять до голови.
Завдання другої особи – «підозрюваного» – намалювати шість предметів, які для нього щось означають. На це теж відведено 2-3 хвилини, а малюнки необов’язково мають бути чіткі та добре промальовані. Вони можуть бути пов’язані з хобі, улюбленими предметами, музикою чи сім`єю. Також дозволено писати фрази або кумедні пояснення до намальованого. Все це допоможе «детективу» скласти історію.
Після того, як «детектив» розкаже історію напарнику, діти міняються ролями. Тепер «підозрюваний» перетворюється в «детектива».

Який ефект: аби зрозуміти, що собою являють однокласники, варто дізнатися про них якомога більше. Втім, не всі діти можуть прямо запитати: «Чим ти любиш займатися у вільний час? Яку музику полюбляєш?». Саме тому вони, навіть перебуваючи в одному класі, не завжди достатньо добре знають один одного.
Натомість, гра дає значний масив інформації про однокласника, а також – спонукає до спілкування, формує більш комфортну атмосферу. Зближує дітей, бо в ході подібних ігор вони розпитують, уточнюють, висувають неймовірні припущення про «підозрюваних». Формат презентації розвиває в дітях спонтанність та креативність. Завдяки обмеженням в часі, що зумовлені правилами гри, діти роблять спроби виділяти основне.

«Мій герб»

Тривалість – 10-15 хвилин


Запропонуйте дітям протягом 3 хвилин намалювати свій герб, що складається з чотирьох елементів. Перший – з чим себе асоціюють, другий – їх найбільша мрія чи ціль, третій – що найбільше люблять робити, а четвертий – їх улюблена страва (країна,музика, фільм).
Ви можете змінювати запитання або додавати кількість елементів в гербі. Після того, як усі намалювали, заохочуйте в хаотичному порядку рухатися класом, об’єднуватися в пари та розповідати про значення свого «герба» один одному.

Який ефект: Завдяки тому, що гра включає елемент саме хаотичного руху, діти мають можливість практикувати представлення себе більше, а також – послухати історії одразу декількох однокласників.
Перебування в школі не завжди гарантує дитині площадку для відкритого діалогу з іншими дітьми, аби знайти «точки дотику». Діти можуть мати труднощі з вигадуванням запитань чи тем для розмов з однолітками. Натомість, гра спонукає до відкритості та щирої розповіді, що допомагає побачити однокласників з нового ракурсу. Це, в свою чергу, надихне дітей зі схожими мріями чи хобі до спілкування.

«Я розповім про тебе»

Тривалість – 20-25 хвилин

Кожна дитина з класу пише своє ім’я та прізвище на клаптику паперу. Тоді згортає папір так, аби не було видно написаного. Всі клаптики збираємо до коробки, капелюха чи торбинки, з яких діти витягують один. Важливо – одразу перевірити, щоб дитина не витягнула те, що написала сама.
Завдання – протягом однієї хвилини обміркувати та по черзі представити людину, ім’я якої витягли.
Представляємо людину, використовуючи такі твердження:
Найбільше в Сашкові я ціную…
Олені найкраще вдається…
Аня добра в…
Я вважаю, що Ігор приносить в наш клас…
Три основні риси Олексія – це…
На презентацію відводимо 30 секунд. Після цього ділимося враженнями від почутого.

Який ефект: кожна дитина з класу отримує зворотний зв’язок від однолітків, що допомагає укріпити власну самоповагу та цінування своїх рис, здібностей та вмінь. Крім цього, звертаючи увагу дітей на позитивне трактування однокласників, ми навчаємо їх доброзичливої взаємодії.

Для дітей, що невпевнені в собі, така гра стане рушійною силою. Вони матимуть інформацію, аби поміркувати, як використати фідбек однокласників для саморозвитку та підвищення думки про себе.




Інтерактивний прийом " З'ясуй причину", який сприяє розвитку системного мислення та зв'язного мовлення. У статті наведені приклади форм проведення, критерії оцінювання, можливі помилки і як їх можна запобігти.

Шкільна програма з будь-якого предмету передбачає опанування учнями певного мінімуму знань, тобто фактів стосовно курсу вивчення. А які першопричини передують певним подіям, явищам чи процесам?

Чи багато часу в межах уроку ви приділяєте напрацюванню навички системного мислення? Адже саме в ході цього у школярів виховується вміння відслідковувати причинно-наслідкові зв'язки.

Пропонуємо прийом, використання якого на уроці стимулює учнів замислюватися над взаємопов'язаністю явищ, подій та фактів.

Для чого

Прийом «З'ясуй причину!» стимулює до пошуку першопричин будь-чого сприяє формуванню навички побудови логічних ланцюжків та зв'язного мовлення.

Головна умова виконання – розгорнуті відповіді і максимально можлива аргументація, основана на раніше отриманих відомостях.

Принцип виконання

Цей прийом можна запроваджувати в декілька форм:

Форма А (загальна)

Вчитель пропонує класу питання, на які учні надають максимально вичерпні відповіді, доповнюючи один одного за потреби.

Форма Б (командна)

Клас об'єднується на декілька груп (оптимально по 5-7 учнів в кожній). Команди почергово задають одна одній питання та, після попереднього короткого обговорення всередині команди, відповідають.

Якщо група-суперник невірно відповіла або не надала відповіді, то на нього має відповісти учень з команди, яка ставила питання. Якщо відповідь не надано – команда отримує штрафні бали.

Форма В (індивідуальна)

Вчитель надає  попередньо підготовлені питання, на які учні мають відповісти самостійно, ґрунтуючись на раніше вивчених відомостях стосовно предмету вивчення, при можливості залучаючи знання з інших навчальних дисциплін.

Приклади завдань

На уроці географії:

1. Чому через Антарктиду проходять всі меридіани?

Приклад відповіді:

Меридіан – умовна лінія, що з'єднує полюси і розміщується перпендикулярно до екватора. Через будь-яку точку на планеті можна провести меридіан, бо це умовність.

Антарктида – єдиний материк, в межах якого розташований один з двох полюсів Землі. Полюси з'єднують всі меридіани. Тому, відповідно, будь-який меридіан буде проходити через Антарктиду.

2. Чому більшість Світового океану нагадує підводну пустелю?

Приклад відповіді:

Переважні глибини Світового океану складають понад 4 км, а сонячні промені проникають углиб океану всього на кілька сотень метрів. Там, де сонячні промені не освітлюють товщу вод, утворюється суцільна темрява, в умовах якої може існувати дуже обмежена кількість видів. Тому за таких умов більша частина дна утворює своєрідну пустелю, позбавлену життя.

3. Чому виникають раси?

Приклад відповіді:

Основа виділення рас – це зовнішні ознаки людей, що сформувалися під дією природних умов тих місцевостей, в яких проживають певні народи.

Расові ознаки формують протягом тисячоліть і передають спадково. На Землі достатньо різноманітні природні умови, тому виникли такі основні раси: європеоїдна (в умовах помірного клімату), монголоїдна (в умовах посушливого клімату), негроїдна (в умовах високої температури) тощо.

Типові помилки, яких можна уникнути:

Вчителя: Втрата контролю над дискусією. Щоб передбачити це, пропонуємо перед початком роботи узгодити час надання аргументованої відповіді (наприклад, 1 хвилина) та чітко контролювати дотримання встановленого регламенту.

Учня: Варто вважати за помилку надання односкладної відповіді, відсутність або недостовірність аргументів.

Приклад питання: чому дно Атлантичного океану вважається молодшим за його воду?

Відповідь, яку доречно вважати невичерпною: Тому, що на його дні цього океану проходить зона розломів.

Критерії оцінювання

Пропонуємо в залежності від форми роботи використовувати окрему шкалу оцінювання:

Форма А

При загальнокласній формі пропонуємо заохочувати кожного учня певними фішками, використовуючи накопичуваньну систему (як у прийомі «Аукціон» та«Асоціативний кросворд»), за результатами якої учень отримує оцінку за сумарною кількістю балів протягом теми. Фішка можна отримати у разі надання вичерпної аргументованої відповіді (або можна впровадити кольорову шкалу фішок).

Форма Б

Якщо цей прийом є одним з етапів загального змагання, то його оцінювання пропонується за такою шкалою:

Критерій

Бал

Максимальний бал за кожну відповідь

Кожна правильна відповідь

1

3

Аргументованість кожної відповіді

1

Оригінальність твердження

1

Згуртованість команди


3

Штрафні бали за відсутність відповіді на власне питання


3

В результаті групової роботи за цією шкалою бал виставляється не окремому учню, а всій команді.

Індивідуальна оцінка має виставлятися за іншої шкалою.

Форма В

Критерій

Бал

Кількість питань

Максимальний бал за роботу

Кожна правильна відповідь

1

3

12

Аргументованість кожної відповіді

2

Влучність та креативність

2

Охайність оформлення роботи

1

Рефлексія

Під час обговорення результатів роботи з учнями, зверніть їх увагу на те, що навичка виявляти причину та будувати логічні ланцюжки сприяє розвитку вміння планувати, відслідковувати закономірності та аналізувати отримані наслідки.




Немає коментарів:

Дописати коментар

Wordwall-ресурс для створення інтерактивних вправ

    Wordwall -ресурс для створення інтерактивних та друкованих вправ, дуже простий функціонал допоможе швидко та якісно створити чудові впра...